Στο πλαίσιο της ενημέρωσης που κάνει η κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ για τα πρόσφατα οικονομικά μέτρα, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελος Βενιζέλος μίλησε σήμερα σε ανοικτή συγκέντρωση στο ξενοδοχείο Ωκεανίς της Καβάλας. Ακολούθησε συνέντευξη τύπου στα τοπικά ΜΜΕ.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Φίλες και φίλοι καλημέρα. Καλωσορίζω σήμερα στην πόλη μας και στο νομό μας, το φίλο της Καβάλας, το σύντροφο, το κορυφαίο στέλεχος του Κινήματός μας και της κυβέρνησης, τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας τον Βαγγέλη Βενιζέλο.

Τον ευχαριστώ πάρα πολύ για την παρουσία του η οποία συνδέεται με την ενημέρωση για τα μέτρα που αναγκάστηκε να πάρει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης, την οποία κληρονόμησε από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Βεβαίως από την πλευρά μας δεν θα αφήσουμε αναξιοποίητο το χάρισμα που έχει το έμπειρο κομματικό στέλεχός να ακούει, να αφουγκράζεται τη βάση και τους ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ και βεβαίως δεν θα αφήσουμε αναξιοποίητη ούτε την ιδιότητα που έχει ως Υπουργός Εθνικής Άμυνας.

Ευχαριστώ πολύ για την παρουσία σας.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Χαίρομαι γιατί βρίσκομαι στην Καβάλα. Πράγματι έχω πολύ στενούς δεσμούς με την πόλη και το νομό. Έχω εδώ αγαπητούς φίλους και συντρόφους. Όλους τους φίλους του ΠΑΣΟΚ και όχι μόνο και είναι για μένα μια πολύ ωραία ευκαιρία να συναντιέμαι σήμερα με τους εκπροσώπους των Μέσων Ενημέρωσης της περιοχής, στην διάθεση των οποίων και είμαι αν θέλουν να μου θέσουν ερωτήσεις, καθώς οι θέσεις της κυβέρνησης είναι γνωστές, διατυπώθηκαν και στη Βουλή και προς την κοινή γνώμη και ως εκ τούτου τώρα βρισκόμαστε στη φάση της εξειδίκευσης, της παροχής εξηγήσεων, απευθυνόμενοι στους Έλληνες πολίτες από τους οποίους ζητούμε να κατανοήσουν, να συμπαρασταθούν, να κάνουν υπομονή. Αντιλαμβανόμαστε πλήρως το πρόβλημα που έχει κάθε πολίτης, κάθε νοικοκυριό, κάθε επιχείρηση. Νιώθουμε και συμμεριζόμαστε τη δυσκολία.

Ξέρουμε ότι τα πράγματα δεν είναι καθόλου, μα καθόλου εύκολα. Τα μέτρα είναι σκληρά. Υπάρχει το στοιχείο της κοινωνικής αδικίας, γιατί όταν περικόπτεις εισοδήματα ο πέλεκυς πέφτει αμέσως, ενώ τα φορολογικά μέτρα και τα αναπτυξιακά μέτρα καθυστερούν φυσιολογικά στην εφαρμογή τους και ως εκ τούτου είναι αναγκαίο να επιδειχθεί υπομονή και επιμονή για να πετύχουμε ένα πολύ σύνθετο και φιλόδοξο στόχο που στην πραγματικότητα είναι η ανασυγκρότηση της χώρας.

Είμαι λοιπόν στην διάθεσή σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συμφωνείτε με κάποιους συναδέλφους σας στην κυβέρνηση στο ύφος και τα λόγια που χρησιμοποίησε ο κ. Παπουτσής έναντι του κ. Σαχινίδη;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε. Η στιγμή είναι δύσκολη. Όλοι δεχόμαστε πάρα πολύ μεγάλη πίεση. Κανείς δε μετέχει ευχαρίστως στις συλλογικές αποφάσεις για τη λήψη τόσο επώδυνων μέτρων, αλλά πρέπει να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων. Το θέμα δεν είναι να διαφυλάξει ο καθένας ή η καθεμιά από εμάς τη δική του ιδεολογική και πολιτική καθαρότητα, ούτε να επιδείξει την κοινωνική του ευαισθησία.

Όλοι έχουμε την ίδια ευαισθησία και όλοι διεκδικούμε την ίδια ιδεολογικοπολιτική σαφήνεια. Αυτά τα κρίνει ο πολίτης. Έχουμε όμως και όλοι την ίδια υποχρέωση, για να το πω ακριβέστερα, έχουμε ο καθένας την υποχρέωση που του αναλογεί σε σχέση με τη θέση του μέσα στη Βουλή και μέσα στην κυβέρνηση, να αντιμετωπίσουμε ένα εθνικό πρόβλημα. Ένα εθνικό κίνδυνο. Να διαφυλάξουμε μακροπροθέσμως το αναπτυξιακό επίπεδο της χώρας. Να καταστήσουμε και πάλι την Ελλάδα ένα αξιόπιστο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της ζώνης του ευρώ.

Ένα αξιόπιστο μέλος του κλειστού ομίλου των 27 πιο αναπτυγμένων χωρών του δυτικού κόσμου που μαζί με τις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Αυστραλία, στην πραγματικότητα συγκροτούν την ομάδα των πιο ανεπτυγμένων χωρών του κόσμου.

Άρα έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία να κάνουμε αυτή την προσπάθεια υπέρβαση των δυσκολιών. Έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία να δείξουμε και την εθνική μας αλληλεγγύη και την κοινωνική μας αλληλεγγύη και να προσεγγίζουμε τα θέματα όχι από μια στενή κομματική γωνία, αλλά από μια οπτική γωνία εθνική, ενωτική, συναινετική, έτσι ώστε να μπορέσουμε με τη γενναιοψυχία και ταυτόχρονα με την υπομονή που απαιτείται να περάσουμε αυτό τον πολύ δύσκολο κάβο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χρησιμοποιήσατε προηγουμένως δύο φορές τη λέξη «υπομονή». Υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα, μέχρι πότε πρέπει να κάνουμε υπομονή;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπως γνωρίζετε, εφαρμόζουμε ένα τριετές πρόγραμμα σταθερότητας και ανάπτυξης. Το 2010 είναι το πρώτο πολύ δύσκολο έτος. Πρέπει να μειώσουμε το δημοσιονομικό έλλειμμα κατά 4 τουλάχιστον ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ. Δηλαδή πρέπει να αντλήσουμε 10 δισεκατομμύρια τουλάχιστον με μείωση των δαπανών και αύξηση των εσόδων, με μια κατανομή περίπου 50% προς 50%. Αυτό είναι ένας στόχος που συνεπάγεται πολλές περικοπές, πολύ μεγάλη δημοσιονομική πειθαρχία. Συνεπάγεται επίσης και την ανάγκη να στηρίξουμε την αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας και να περιορίσουμε την ύφεση.

Όχι για να πετύχουμε ένα ιδιαίτερα υψηλό αυξητικό ρυθμό, αλλά για να περιορίσουμε τη μείωση, να την κρατήσουμε κοντά στο μηδέν. Πάντως θα την καταστήσουμε μικρότερη απ’ ό,τι το 2009 που η ύφεση έφτασε τους -2% του ΑΕΠ.

Και το 2011 είναι δύσκολο, γιατί και το 2011 πρέπει να συνεχίσουμε την προσπάθεια μείωσης του δημοσιονομικού ελλείμματος. Το 2011 είναι η χρονιά κατά την οποία έχουμε το στόχο και την υποχρέωση να αρχίσουμε να πετυχαίνουμε τα λεγόμενα πρωτογενή πλεονάσματα. Δηλαδή πλεόνασμα του προϋπολογισμού εάν εξαιρέσει κανείς τις δαπάνες για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους.

Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί στην πραγματικότητα από το 2011 μπορούμε αξιόπιστα να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο σταδιακής μείωσης του δημοσίου χρέους, που δεν θα περιλαμβάνει απλώς και μόνο τον περιορισμό των ελλειμμάτων, αλλά και έναν καλύτερο ρυθμό ανάπτυξης, εφόσον αρχίζει να γυρίζει ο κύκλος και μια σταδιακή συμφωνημένη προσεκτική προσαρμογή του μεγέθους του ΑΕΠ, γιατί δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πως στη χώρα μας συντελείται μια πολύ σκληρή σύγκρουση μεταξύ παραοικονομίας και οικονομίας. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι υπάρχουν κρυμμένα εισοδήματα. Εισοδήματα που φοροδιαφεύγουν, εισοδήματα που βρίσκονται πλήρως στο χώρο της γκρίζας οικονομίας, αλλά και εισοδήματα που είναι παραοικονομικά μέσα σε δραστηριότητες επίσημες.

Έχει λοιπόν πάρα πολύ μεγάλη σημασία να πετύχουμε και αυτούς τους στόχους το 2011. Και νομίζω ότι αφ’ ης στιγμής αρχίζουν να παράγονται τα πρωτογενή πλεονάσματα και να αποκτά πτωτική τάση το δημόσιο χρέος μέσα απ’ αυτό το συντονισμένο και ολοκληρωμένο σχέδιο που σας περιγράφω, μπορεί και πρέπει να αλλάξει το κλίμα.

Λέω ότι μπορεί και πρέπει να αλλάξει το κλίμα γιατί φυσικά υπάρχει πάντα η διεθνής συγκυρία η οποία δεν εξαρτάται από εμάς. Υπάρχει πάντα η αδυσώπητη σύγκρουση με τους κερδοσκοπικούς κύκλους, τους διεθνείς κερδοσκοπικούς κύκλους. Υπάρχει πάντα το τυχαίο και υπάρχει πάντα η οικονομική ψυχολογία. Η οικονομική ψυχολογία δεν είναι κάτι το αόριστο, είναι ένα πραγματικό μέγεθος. Παράγει πραγματικό υλικό αποτέλεσμα.

Χρειάζεται λοιπόν αισιοδοξία. Χρειάζεται πίστη. Χρειάζεται να υπάρξει ένα επενδυτικό κλίμα, να καταστεί η χώρα μια χώρα φιλοεπενδυτική. Γιατί μια φιλοεπενδυτική χώρα είναι και μια φιλεργατική χώρα. Είναι μια χώρα που παράγει απασχόληση. Είναι μια χώρα που παράγει τελικά οικογενειακό εισόδημα. Κι αυτό προϋποθέτει μια συνολική λειτουργία του κράτους προς αυτή την κατεύθυνση. Και όταν λέω του κράτους δεν εννοώ μόνο της κεντρικής κυβέρνησης, εννοώ και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης μετά την εφαρμογή του νέου σχεδίου για την διοικητική αναδιάρθρωση της χώρας.

Έχει πολύ μεγάλη σημασία να εφαρμοστεί το νέο εθνικό μοντέλο ανάπτυξης. Να στηρίξουμε τα ίδια ενδογενή μας πλεονεκτήματα. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό, το ναυτιλιακό εισόδημα, την κίνηση στην αγορά κατοικίας και από το λιανικό εμπόριο.

Πρέπει ο παραγωγικός μας ιστός να γίνει πιο συγκροτημένος, πιο χειροπιαστός και βεβαίως έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία όλο αυτό να στηριχθεί και από τον ιδιωτικό τομέα, γιατί το κράτος έχει τη συνολική ευθύνη, αλλά η εθνική μας οικονομία δεν είναι μια κρατική οικονομία. Είναι μια οικονομία στην οποία ο δημόσιος τομέας παίζει καθοριστικό ρόλο, αλλά και ο ιδιωτικός τομέας έχει την δική του ευθύνη. Γι’ αυτό χρειάζεται μια μεγάλη εθνική, κοινωνική, αναπτυξιακή συμφωνία, η οποία θα δίνει ευκαιρίες, θα καθορίζει ένα πλαίσιο το οποίο θα είναι σταθερό και ασφαλές μέσα στο οποίο θα αναπτύσσεται η επιχειρηματική δραστηριότητα και θα λειτουργεί η αγορά με διαφάνεια και με ίσους και δίκαιους όρους ανταγωνισμού.

Στην πραγματικότητα μιλάμε για ένα σχέδιο ανασυγκρότησης του κράτους, της οικονομίας και της κοινωνίας. Αυτό που δεν έγινε τα προηγούμενα χρόνια, πρέπει να γίνει τώρα με μια πυκνότητα χρονική, άρα υπό πολύ μεγάλη πίεση, πρέπει κάθε μέρα να παράγεται έργο που αντιστοιχεί σε μια εβδομάδα. Κάθε εβδομάδα να παράγεται έργο που αντιστοιχεί σε ένα μήνα. Κάθε μήνα να παράγεται έργο που αντιστοιχεί σε ένα εξάμηνο.

Άρα βρισκόμαστε σε μια περίοδο πυκνής εξέλιξης και αυτό βεβαίως δημιουργεί υπερένταση, κόπο, παράπονα, αντιδράσεις. Όλα αυτά πρέπει να τα συζητήσουμε, αλλά κυρίως πρέπει να τα εναρμονίσουμε και αυτή είναι η μεγάλη αποστολή της κυβέρνησης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέσατε προηγουμένως μια σειρά παραμέτρων που χρειάζονται για να βγούμε από την οικονομική ύφεση. Αν είχατε εσείς την ευθύνη της διακυβέρνησης της χώρας θα επιλέγατε αυτά τα μέτρα ή θα επιλέγατε τον άλλο δρόμο της ανάπτυξης, δηλαδή της αξιοποίησης του δημόσιου πλούτου; Γιατί δεν αρχίζουμε να εκμεταλλευόμαστε όλον αυτόν τον πλούτο και αρχίσαμε τις περικοπές και τις μειώσεις των μισθών και των συντάξεων;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η απάντηση στην ερώτησή σας είναι δυστυχώς πάρα πολύ απλή. Υπάρχουν πράγματα που πρέπει να γίνουν αμέσως, πράγματα που πρέπει και μπορούν να γίνουν αμέσως και πράγματα που θέλουν πολύ μεγάλη επώαση, προετοιμασία και αποδίδουν μεσοπροθέσμως, ή μακροπροθέσμως.

Σε ό,τι αφορά την εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου, για παράδειγμα, αποδίδει με μεγάλη καθυστέρηση και προϋποθέτει μια μεγάλη επένδυση. Εδώ η χώρα έχει πρόβλημα δημόσιου δανεισμού, η χώρα έχει πρόβλημα εκτέλεσης ενός πολύ μεγάλου προγράμματος κάλυψης των δανειακών αναγκών της χώρας για το 2010.

Πρέπει το τραπεζικό μας σύστημα να μπορεί να καλύψει τις δικές του ανάγκες, τις ανάγκες άντλησης ρευστότητας από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και από τη διατραπεζική αγορά, προκειμένου με τη σειρά του όπως οφείλει να στηρίξει τη ρευστότητα στην ελληνική πραγματική οικονομία, να στηρίξει τις επιχειρήσεις, για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να επιβιώσουν, να αναπτυχθούν, να διατηρήσουν θέσεις εργασίας, να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας.

Όταν λοιπόν αναγκάζεσαι να κινείσαι μέσα στις διεθνείς αγορές και αυτό συμβαίνει με όλα τα κράτη του κόσμου, είσαι υποχρεωμένος να αποδεχθείς τους όρους λειτουργίας των αγορών. Βεβαίως τα κράτη έχουν την υποχρέωση να ρυθμίσουν και τους όρους λειτουργίας των αγορών και αυτό είναι μια πολύ μεγάλη αποτυχία της λεγόμενης παγκόσμιας οικονομικής διακυβέρνησης, που στην πράξη δεν υφίσταται, γιατί τα κράτη έχουν καταστεί στην πραγματικότητα όμηροι του ανεξέλεγκτου τρόπου λειτουργίας της χρηματοοικονομικής αγοράς σε παγκόσμιο επίπεδο.

Πρέπει λοιπόν να βγούμε από τη δημοσιονομική περιδίνηση, για να μπορέσουμε να συζητήσουμε με σοβαρούς όρους για το μοντέλο ανάπτυξης, για την αξιοποίηση των πλουτοπαραγωγικών πηγών της χώρας, για το περιφερειακό και το τοπικό μοντέλο ανάπτυξης στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και σε κάθε νομό της χώρας, όπως είναι ο νομός Καβάλας που έχει τα δικά του πλεονεκτήματα, τα δικά του ατού.

Και γνωρίζετε ότι έχω συμβάλλει από διάφορες θέσεις στην ανάδειξη αυτών των πλεονεκτημάτων, προκειμένου να παράγεται τοπικό ΑΕΠ και να διατηρηθούν και να αυξηθούν οι θέσεις εργασίας, αλλά δε γίνονται όλα με την ίδια ταχύτητα και την ίδια στιγμή, δυστυχώς υπάρχουν υπαγορευμένες προτεραιότητες.

Πριν από δυόμισι – τρία χρόνια περίπου ξέσπασε η παγκόσμια οικονομική κρίση ως κρίση του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Τα κράτη έσπευσαν -και ορθά- να σώσουν το διεθνές τραπεζικό σύστημα και κάθε κράτος στο δικό του επίπεδο στήριξε το δικό του τραπεζικό σύστημα. Τώρα η διεθνής οικονομική κρίση, ως χρηματοπιστωτική κρίση, έχει μετατραπεί σε μία διεθνή δημοσιονομική κρίση, όλα τα κράτη έχουν υψηλές ανάγκες δανεισμού, όλα ανεξαιρέτως.

Και μάλιστα σε απόλυτα μεγέθη, σε απόλυτους αριθμούς, οι μεγάλες οικονομίες, τα μεγάλα κράτη, έχουν πολύ μεγαλύτερες δανειακές ανάγκες, ακόμη και αν το δημοσιονομικό τους έλλειμμα είναι μικρότερο από το ελληνικό, παρότι υπάρχουν πολλά κράτη μεγάλα και εύρωστα δυτικά με δημοσιονομικό έλλειμμα πολύ κοντά στο ελληνικό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Βρετανία.

Άρα λοιπόν η αγορά αυτή τη στιγμή είναι ανοιχτή σε κερδοσκοπικές πιέσεις και εδώ βρίσκεται και το μεγάλο στοίχημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το μετέωρο βήμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ούτε ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, ούτε επιστροφή στο εθνικό κράτος, όπου αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουμε κοινό νόμισμα, αλλά να μην έχουμε ομοσπονδιακούς μηχανισμούς οι οποίοι να μπορούν να στηρίξουν με πολιτικές αναπτυξιακές, δημοσιονομικές, κοινωνικές, το κοινό νόμισμα.

Γι΄ αυτό πρέπει να καταλάβει και η Ευρωπαϊκή Ένωση ότι πίσω από την Ελλάδα βρίσκεται αυτή, ως υποστηρικτής, αλλά και ως υποψήφιο θύμα και υποψήφιος στόχος όλης αυτής της υπόθεσης. Άρα έχει πολύ μεγάλη σημασία να εξηγούμε αυτά τα πράγματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και βεβαίως να συγκροτούμε μέτωπα συμμαχιών, γιατί αυτά είναι απολύτως αναγκαία όχι μόνο για να ξεπεράσουμε την κρίση, αλλά και για να διαμορφώσουμε την προοπτική τη θεσμική και την αναπτυξιακή της Ευρώπης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι αμυντικοί εξοπλισμοί απορροφούν ένα μεγάλο μέρος του ΑΕΠ. Πρόσφατα ο κ. Ερντογάν υπαινίχθηκε την ανάγκη μείωσης των εξοπλισμών και από τις δύο πλευρές. Η Ελλάδα είναι έτοιμη να ακολουθήσει κάτι τέτοιο;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτά που είπε ο κ. Ερντογάν ημιεπισήμως σε μία ομάδα δημοσιογράφων, τα προσέξαμε και είμαστε έτοιμοι να τείνουμε ευήκοον ους.

Άλλωστε είχε προηγηθεί, θα μου επιτρέψετε να πω, μια δική μου ομιλία σε ένα συνέδριο αφιερωμένο στις ελληνοτουρκικές σχέσεις στον 21ο αιώνα, κατά τη διάρκεια του οποίου είχα τονίσει ότι προφανώς μία αλλαγή του κλίματος στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και μία αξιόπιστη εφαρμογή των μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης και των πολιτικών και των στρατιωτικών, θα μπορούσε να οδηγήσει και σε μία εκλογίκευση των εξοπλιστικών προγραμμάτων και των αμυντικών δαπανών και στις δύο πλευρές. Αυτό είναι αυτονόητο.

Βεβαίως, πρέπει να ξέρουμε ότι έχουν ούτως ή άλλως μειωθεί οι αμυντικές δαπάνες της χώρας σε σημαντικό βαθμό. Ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας συνολικά για το 2010 είναι 6 δισεκατομμύρια ευρώ, δηλαδή 2,8% του ΑΕΠ. Οι πληρωμές μας φέτος για εξοπλιστικά προγράμματα δε θα ξεπεράσουν την οροφή του 1 δισεκατομμυρίου 800 εκατομμυρίων και οι παραλαβές οπλικών συστημάτων θα φτάσουν περίπου το 1% του ΑΕΠ.

Αυτό είναι και πάλι πολύ, είναι και πάλι δυσβάσταχτο το βάρος αυτό, σε σχέση με όσα συμβαίνουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, γι΄ αυτό θέτουμε το ζήτημα των ελληνοτουρκικών σχέσεων σε διμερές επίπεδο, αλλά το θέτουμε φυσικά και στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στο εσωτερικό του ΝΑΤΟ.

Γιατί δεν έχει καμία λογική να λειτουργεί η Βορειοατλαντική Συμμαχία με δύο κράτη-μέλη τα οποία βρίσκονται σε καθεστώς έντασης εξοπλισμών, μεταξύ των οποίων έχει διατυπωθεί απειλή χρήσης βίας και γι΄ αυτό πρέπει να αλλάξουμε επειγόντως το κλίμα.

Δεν είναι όμως εύκολο αυτό, αυτό που χρειαζόμαστε τώρα είναι να υπάρξει μία σταθερότητα πολιτική, κοινωνική και θεσμική στη γειτονική μας χώρα, εμείς στηρίζουμε αυτή τη δυτική προοπτική της Τουρκίας, θέλουμε να έχουμε έναν αξιόπιστο συνομιλητή, θέλουμε να υπάρχει διαφάνεια και να υπάρχει δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας.

Γιατί η άμεση επικοινωνία, βοηθά και στην υπέρβαση κρίσεων που πάντα τις αντιμετωπίζουμε με στρατηγική ψυχραιμία όπως έχω πει κι αυτό το δόγμα της στρατηγικής ψυχραιμίας δε σημαίνει καμία υποστολή της εθνικής σημαίας σε οποιοδήποτε σημείο, ούτε διάθεση διολίσθησης σε σχέση με τα λεγόμενα εθνικά μας θέματα, σε σχέση δηλαδή με τους μεγάλους άξονες της εξωτερικής μας πολιτικής.

Και λέω «λεγόμενα» εθνικά θέματα διότι κάθε χώρα μπορεί να πει ότι έχει τα δικά της εθνικά θέματα, εμείς βαδίζουμε με άξονα το διεθνές δίκαιο, άρα σημασία έχει μία εξωτερική πολιτική προσανατολισμένη προς τη διεθνή νομιμότητα.

Δεν έχουμε καμία διάθεση διολίσθησης απ’ αυτό τον άξονα. Αλλά βεβαίως έχουμε καλή διάθεση, μπορούμε να κινηθούμε με ευελιξία, αλλά πάντα προστατεύοντας τα εθνικά μας δίκαια, πάντα προστατεύοντας την εθνική κυριαρχία και την εθνική ακεραιότητα και τον εθνικό μας χώρο.

Εμείς τείνουμε πάντα ένα χέρι φιλίας, ένα χέρι συνεργασίας, στηρίζουμε την ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας και θέλουμε μια κυβέρνηση τουρκική, η οποία να κάνει αυτές τις δηλώσεις που έκανε ο κ. Ερντογάν, αλλά βεβαίως να αναλαμβάνει και τις συγκεκριμένες χειροπιαστές πρωτοβουλίες που απαιτούνται προς την κατεύθυνση αυτή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, πιστεύουμε ότι γίνεται μια πρωτοφανής προσπάθεια απ’ την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για να περιοριστεί το δημοσιονομικό έλλειμμα. Μέσα σε αυτή την προσπάθεια σαφώς είναι και ο σχεδιασμός του «Καλλικράτη», ο οποίος θα περιορίσει μέρος των δημοσιονομικών.

Μέσα στο διάστημα που απομένει μέχρι την επόμενη εκλογή περίοδο, βλέπουμε κάποιες καθυστερήσεις σε αυτά τα οποία έχουν προγραμματιστεί. Αν υπάρχουν οι αντίστοιχες καθυστερήσεις, υπάρχει περίπτωση να μην υλοποιηθεί; Δηλαδή να πάμε με το ισχύον σύστημα στις επόμενες εκλογές;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι οι επόμενες εκλογές θα είναι εκλογές για την ανάδειξη των οργάνων της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και των οργάνων της Δημοτικής Αυτοδιοίκησης, μέσα σε μεγαλύτερους, πιο κρίσιμους από κάθε άποψη δήμους. Αυτό θα γίνει.

Καθυστερήσεις φυσικά πάντα υπάρχουν όταν έχεις ένα εκτεταμένο φιλόδοξο πρόγραμμα και πάντα υπάρχει η ανάγκη να παρακολουθείς τη λειτουργία του κράτους, τη λειτουργία της κυβέρνησης, να παρεμβαίνεις βελτιωτικά, να αποδίδεις πολύ καλύτερο και πολύ σημαντικότερο έργο σε μικρότερο χρονικό διάστημα.

Αλλά αυτό δε μηδενίζει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια η οποία έγινε και γίνεται μέσα σε συνθήκες πολύ μεγάλης έντασης, γιατί υπάρχει αυτό το δημοσιονομικό πρόβλημα το οποίο κυριαρχεί στη δημόσια ατμόσφαιρα. Όχι μόνο σε κεντρικό, αλλά και σε τοπικό επίπεδο.

Ο «Καλλικράτης» έχει κυρίως σημασία όχι τόσο γιατί θα περικοπούν δαπάνες, όσο γιατί θα μπορούν να συγκροτηθούν και να εφαρμοστούν περιφερειακά και τοπικά μοντέλα ανάπτυξης. Γιατί στην πραγματικότητα η θεσμική χειραφέτηση της ελληνικής περιφέρειας είναι ένα μεγάλο εφαλτήριο για την ανάπτυξή της.

Γιατί όταν παίρνεις τις αναπτυξιακές τύχες ενός τόπου στα χέρια σου ως τοπική διοίκηση, έχεις τη δυνατότητα να κινηθείς πιο δημοκρατικά, πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά και να λύσεις προβλήματα ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων, να λύσεις προβλήματα τα οποία από το ύψος ή την απόσταση που χωρίζει την κυβέρνηση με κάθε δήμο ή με κάθε περιφέρεια, δεν τα βλέπει κανείς πάντα με την ταχύτητα που απαιτείται. Άρα, θέλουμε να βελτιώσουμε τις αναπτυξιακές επιδόσεις σε όλα τα επίπεδα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η εμπιστοσύνη του κόσμου έχει κλονιστεί απέναντι στα κόμματα για αποφάσεις που ελήφθησαν και πράγματα που έγιναν ερήμην του, που καλείται όμως τώρα να πληρώσει και κυριολεκτικά και μεταφορικά. Με ποιο τρόπο πιστεύετε ότι μπορεί το ΠΑΣΟΚ να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη του κόσμου;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει μια κρίση αντιπροσώπευσης. Υπάρχει ως ένα βαθμό και μια κρίση νομιμοποίησης. Το ΠΑΣΟΚ παρότι έχει αναλάβει μια τεράστια ευθύνη και παρότι διατηρεί μια τεράστια διαφορά στις μετρήσεις της κοινής γνώμης σε σχέση με τη Νέα Δημοκρατία, βλέπει και αυτό την πίεση που έρχεται από την κοινωνία.

Διότι η κοινωνία δεν είναι υποχρεωμένη να προβαίνει σε δύσκολες σταθμίσεις, γιατί αυτό είναι ευθύνη της κυβέρνησης. Η κυβέρνηση κάθε φορά εκλέγεται και λειτουργεί για να πάρει δύσκολες αποφάσεις, στο όνομα του ελληνικού λαού, αλλά δεν μπορούμε να απαιτούμε από τον Έλληνα πολίτη, δεν μπορούμε να απαιτούμε από την κοινωνία, να σκέφτεται με έναν τρόπο ο οποίος υπερβαίνει τα δικά της άμεσα συμφέροντα.

Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα, αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα. Η ίδια η κοινωνία όμως είναι γεμάτη από αντιφάσεις, από συγκρουόμενα συμφέροντα, από αγκυλώσεις, από καταστάσεις που πρέπει να τις εξετάσουμε. Πρέπει ο καθένας να βλέπει τον εαυτό του. Είναι απόλυτο δικαίωμά του να φροντίζει την οικογένειά του, να θέλει να ενισχύσει και να διατηρήσει το εισόδημά του. Πρέπει να βλέπει όμως τι γίνεται και δίπλα.

Γι’ αυτό χρειάζεται μια συμμετοχή της κοινωνίας στην προσπάθεια αυτή. Αλλά για να πετύχουμε αυτή τη συμμετοχή της κοινωνίας πρέπει να της δώσουμε προοπτική, ασφάλεια, αισιοδοξία. Δεν είναι εύκολο γιατί ακόμη υπάρχουν συνθήκες σοκ. Τα μέτρα είναι για πολλά κοινωνικά στρώματα μέτρα σκληρά, που σημαίνουν μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, που σημαίνουν ανατροπές σε ένα σχεδιασμό.

Αυτό το κατανοούμε και το σεβόμαστε. Γι’ αυτό απευθυνόμαστε προς τον ελληνικό λαό, όχι για να επιβάλουμε μια πειθαρχία, αλλά για να ζητήσουμε συνεργασία, για να ζητήσουμε ένα νέο κοινωνικό συνεταιρισμό, μια εκδήλωση εθνικής και κοινωνικής αλληλεγγύης, γιατί μόνο εάν διατηρήσουμε τη συνοχή μας ως έθνος και τη συνοχή μας ως κοινωνία, μπορούμε να ξεπεράσουμε την κρίση.

Βέβαια, η κοινωνία είναι κάτι το εξαιρετικά πολύπλοκο όπως είπα, αντιφατικό και άνισο. Γιατί η κοινωνία είναι και αυτός που έχει περισσότερα, κοινωνία είναι και αυτός που έχει λιγότερα. Και η κοινωνία καλείται να δεχθεί ένα κύμα πιέσεων με δεδομένες τις ανισότητές της και αυτές τις ανισότητες οφείλουμε να τις μειώσουμε, δε δικαιούμεθα να τις οξύνουμε, το ξέρουμε αυτό πάρα πολύ καλά.

Και αυτό εννοώ αναφερόμενος στην ανάγκη να συμπτύξουμε μια εθνική κοινωνική αναπτυξιακή συμφωνία, που θα δίνει προοπτική για αποκατάσταση και βελτίωση της θέσης όλων των πολιτών, όλων των οικογενειών. Και αυτό φυσικά όπως αντιλαμβάνεστε είναι φιλόδοξο, αλλά δεν είναι ακατόρθωτο, γιατί η χώρα αυτή έχει μεγάλες δυνατότητες. Μιλάμε πάρα πολύ για τη διαφθορά στην Ελλάδα, μιλάμε πάρα πολύ για το δημοσιονομικό πρόβλημα, για αγκυλώσεις, για υστερήσεις, για δυσλειτουργίες, αλλά η Ελλάδα είναι η 30η οικονομία στον κόσμο, σε όγκο, και είμαστε μια χώρα 10.000.000 πολιτών μόλις.

Η Ελλάδα είναι μια χώρα στην οποία το 420% του ΑΕΠ είναι επενδεδυμένο σε ακίνητη περιουσία. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που κατατάσσεται 15η στον κόσμο, ως άθροισμα επενδύσεων και αποταμιεύσεων. Άρα έχει και πάρα πολλές δυνατότητες. Εξαιρετικά μεγάλες δυνατότητες τις οποίες έπρεπε να τις προβάλουμε και να τις αξιοποιήσουμε στο έπακρο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν αύριο το πρωί ο Δήμαρχος Καβάλας καταθέσει μια πρόταση για τα στρατόπεδα στην Καβάλα, σε πόσο διάστημα μπορεί το ΥΠΕΘΑ να την υλοποιήσει;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης εφαρμόζει μια πολύ απλή πολιτική. Όταν υπάρχουν δήμοι που έχουν συγκροτημένες και υπεύθυνες προτάσεις και όταν αυτό που προτείνουν στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας εντάσσεται σε μια πολεοδομική αντίληψη σύγχρονη και εξυπηρετεί τον πολίτη, γιατί αποδίδει στον πολίτη, αποδίδουν στην τοπική κοινωνία έναν εθνικό πλούτο, τότε εμείς είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε εφόσον καλύπτονται φυσικά οι αμυντικές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, οι λειτουργικές τους ανάγκες και αυτές μπορούν να καλυφθούν με πολλούς τρόπους ευέλικτα, χωρίς να χρειάζεται να δεσμεύουμε χώρους οι οποίοι είναι ζωτικοί για ένα πολεοδομικό συγκρότημα, όπως είναι για παράδειγμα, το πολεοδομικό συγκρότημα της Καβάλας.

Μπορούμε άμεσα να συζητήσουμε στο πνεύμα αυτό και αυτό κάνουμε με πάρα πολλούς δήμους σε όλη τη χώρα. Άρα εναπόκειται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να προτείνει λύσεις οι οποίες είναι σοβαρές, σύγχρονες, αξιόπιστες και εφαρμόσιμες.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Ευχαριστούμε πολύ.

Κάντε ένα σχόλιο