ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το πρώτο σας σχόλιο για τη χθεσινή εμφάνιση του κ. Σαμαρά στη ΔΕΘ.

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Προσπάθησε ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να εκφράσει μια εναλλακτική στρατηγική σε μια συγκυρία κρίσης για την Ελλάδα. Πιστεύω όμως ότι ατύχησε, γιατί είναι εγκλωβισμένος σε μια αντί – μνημονιακή προσέγγιση της κρίσης στην Ελλάδα, κάτι που δε δίνει διέξοδο, σε αυτή τη φάση που βιώνει η χώρα μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εντάξει, αλλά κάνει κάποιες προτάσεις που μπορεί να τις αξιοποιήσει η Κυβέρνηση. Υποθέτω ότι κι εσείς θα έχετε προβληματιστεί με τις συνέπειες που έχει για την πραγματική οικονομία η συνεχής αύξηση της φορολογίας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τους καταναλωτικούς φόρους.

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Ασφαλώς, όλες οι προτάσεις είναι καλοδεχούμενες. Το θέμα είναι όμως ότι όταν η Αξιωματική Αντιπολίτευση, σε μια περίοδο που χρειάζονται ευρύτερες συναινέσεις για να βγει η χώρα από την κρίση, ουσιαστικά μπλοκάρει αυτή τη συναινετική διαδικασία, αναδεικνύοντας ως τη μόνη εναλλακτική στρατηγική, τον αγώνα κατά του μνημονίου. Πιστεύω ότι είναι μια πρόταση που δε βοηθά ούτε τη χώρα, ούτε την Κυβέρνηση, δε μας λέει πού μπορούμε να πάμε.

Γιατί αυτή τη στιγμή ο κ. Σαμαράς δεν απάντησε τι θα γίνονταν αν η χώρα δεν μπορούσε να δανειστεί τον περασμένο Μάιο.

Αυτό είναι το ελλείπον στοιχείο στη στρατηγική του κ. Σαμαρά. Κατά τα άλλα με θεσμικό σεβασμό στον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, θέλω να πω ότι αν η απόφασή του είναι να συμμετέχει σε αυτή την εθνική προσπάθεια, με όρους εθνικής ευθύνης για την υπέρβαση της κρίσης, είναι καλοδεχούμενες οι προτάσεις, οι κινήσεις και οι όποιες πρωτοβουλίες αναλάβει.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βέβαια δεν είστε κι εσείς φανατικοί της συναίνεσης. Δηλαδή το ΠΑΣΟΚ θυμάμαι ήθελε πρόωρες εκλογές, γιατί δεν άντεχε τη σκληρή υποτίθεται, οικονομική πολιτική του Καραμανλή.

Και στη συνέχεια πήρατε και κάποιες πρωτοβουλίες, έρευνα εξεταστική στη Βουλή για την οικονομία ή τα στατιστικά στοιχεία. Θα αρχίσει ένας καυγάς από το 1981, από το 2004, όλα αυτά.

Επομένως, σωστή είναι η κριτική σας, ότι η Νέα Δημοκρατία δεν έχει διάθεση συναίνεσης, εσείς όμως είστε εντάξει; Δηλαδή μπορείτε να στηρίξετε στην πράξη αυτό το επιχείρημα;

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Το αίτημά μας για πρόωρες εκλογές, νομίζω ότι δικαιώθηκε τελικά γιατί όσο πιο σύντομα γίνονταν οι εκλογές, τόσο πιο γρήγορα θα βγαίναμε από ένα φαύλο κύκλο πολιτικής της Κυβέρνησης του κ. Καραμανλή, η οποία μας οδήγησε σε αδιέξοδα.

Ήταν ένα αίτημα δημοκρατικής ευθύνης για ένα κόμμα τότε της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, όπως το ΠΑΣΟΚ, που έβλεπε τα πράγματα πώς προχωρούσαν.

Νομίζω ότι εκ του αποτελέσματος δικαιώθηκε εκείνη η στρατηγική του ΠΑΣΟΚ, να πάμε στις εκλογές. Βεβαίως από την άλλη πλευρά χρειάζεται ο κόσμος να μάθει, τι συνέβη στη χώρα τα τελευταία χρόνια, αν θέλετε και πριν από τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Πώς φτάσαμε σε αυτή τη μεγάλη δημοσιονομική κρίση, την κρίση δημοσίου ελλείμματος και δημοσίου χρέους, η οποία ουσιαστικά κατέληξε σε κρίση δανεισμού.

Ο κόσμος χρειάζεται να μάθει, για να μπορέσει στη συνέχεια να συμμετάσχει σε αυτή την εθνική συναινετική προσπάθεια. Γιατί μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί, η ολοκληρωμένη εικόνα για το ποια λάθη έγιναν, πώς δομήθηκε το κράτος, πώς δομήθηκαν οι σχέσεις του κράτους με την οικονομία για πολλά χρόνια. Πώς φτάσαμε σε αυτές τις διαρθρωτικές αγκυλώσεις ενός οικονομικού συστήματος, το οποίο φοβάμαι ότι ουσιαστικά έχει ολοκληρώσει το βίο του.

Άρα μέσα από τη διαδικασία της γνώσης, της συνείδησης των προβλημάτων και της αυτογνωσίας, μπορούμε να βοηθηθούμε.

Δεν θέλουμε αυτή η έρευνα να είναι μοχλός ή όπλο εναντίον των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Δεν είμαστε σε περίοδο που έχουμε την πολυτέλεια των συγκρούσεων. Αλλά από την άλλη μεριά είμαστε σε μια φάση που πρέπει να γνωρίζουμε και κυρίως να γνωρίζει ο ελληνικός λαός.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, θέλετε να πείτε ότι αποδέχεστε το αίτημα της Νέας Δημοκρατίας η έρευνα να μην εξαντληθεί την περίοδο 2004 – 2009, αλλά να πάει και πριν και στους πρώτους μήνες της διακυβέρνησης Παπανδρέου, αυτό μας λέτε.

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Καταρχήν πρέπει να πάμε σε μια έρευνα. Αυτό θεωρώ ότι είναι το σημαντικό. Από εκεί και πέρα να δούμε και τα χρονικά όρια μέσα στα οποία μπορεί να κινηθεί αυτή η έρευνα.

Δεν είμαι εκ των προτέρων αντίθετος. Συγκρατώ αυτό που είπε ο κ. Σαμαράς, αν θέλει ασφαλώς να συμμετάσχει σε μια συναινετική προσπάθεια διερεύνησης όλων των αιτιών που μας οδήγησαν μέχρι εδώ.

Τα χρονικά όρια είναι το δευτερεύον. Ας συγκρατήσουμε τουλάχιστον τώρα το πολιτικό πρωτεύον που είναι η καταρχήν, συμφωνία του στο να πάμε σε μια τέτοια διερεύνηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι πολύ ενδιαφέρον αυτό που λέτε, γιατί μέχρι τώρα το ΠΑΣΟΚ ήθελε να περιοριστεί η έρευνα στη διακυβέρνηση Καραμανλή. Πείτε μας και λίγο για τα δικά σας. Είναι υπέρ – Υπουργός ο κ. Ραγκούσης;

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Έχουμε πάρα πολλά και σημαντικά προβλήματα σε αυτή τη συγκυρία. Μέχρι το τέλος του χρόνου πρέπει να καλύψουμε όρους και προϋποθέσεις ενός οικονομικού προγράμματος, στο σκέλος των δημοσίων ελλειμμάτων και των δημοσίων εσόδων.

Έχουμε μια πραγματική οικονομία που πρέπει να την κινήσουμε, να τη βγάλουμε από τη σημερινή παραγωγική ακινησία, άρα είναι πολλές και σημαντικές, οι πολιτικές προτεραιότητες της Κυβέρνησης. Από εκεί και πέρα ο καθένας κάνει τη δουλειά του, με βάση τις αρμοδιότητες που του ανατίθενται στο πλαίσιο του Υπουργικού Συμβουλίου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τις οποίες δεν τις ξέρουμε ακόμα για όλα τα κυβερνητικά στελέχη, να το πούμε κι αυτό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τις ξέρουμε, αλλά δεν έχουν τεθεί σε ισχύ, αυτό είναι το σωστό.

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Εγώ ξέρω τις συναρμοδιότητές μας με τον κ. Βενιζέλο και δουλεύουμε με βάση αυτές στο χώρο μας, στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

Από εκεί και πέρα είναι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και τα συντεταγμένα θεσμικά όργανα της Κυβέρνησης, που ορίζουν, ελέγχουν και συντονίζουν την κυβερνητική δραστηριότητα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παρακολουθώ με ενδιαφέρον ότι παίρνετε πρωτοβουλίες για να αλλάξετε αυτό που αποκαλείτε στρατηγικό δόγμα, την οργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων.

Νομίζω ότι δίνετε ευκαιρίες σε αυτούς που θέλουν να απασχοληθούν σε επαγγελματική βάση για ένα διάστημα. Μπορείτε να μας περιγράψετε τις βασικές πρωτοβουλίες που παίρνετε;

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Αφετηρία αυτής της νέας στρατηγικής προσέγγισης είναι η διαπίστωση ότι στις νέες συνθήκες που δημιουργούνται στον 21ο αι., τόσο στην περιοχή μας, όσο και ευρύτερα στην Ευρώπη, η Ελλάδα και η Κυβέρνησή μας πρέπει να προχωρήσουμε σε μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων, ώστε να δημιουργήσουμε ένα στρατό πολύ πιο αποτελεσματικό, στο πλαίσιο του ευρύτερου στόχου μας, που είναι ο εξορθολογισμός των αμυντικών δαπανών.

Αποτελεσματικός στρατός σημαίνει αλλαγές σε αντιλήψεις, σε δομές, σε προσεγγίσεις που είχαμε μετά τη μεταπολίτευση, για το ρόλο του στρατού στη σύγχρονη εθνική άμυνα.

Σήμερα οι προκλήσεις είναι διαφορετικού τύπου. Οι απειλές διευρύνονται, σε σχέση με τις απειλές που γνωρίζαμε τα τελευταία 35 χρόνια, άρα χρειάζεται ένας στρατός μέσα στην κοινωνία, όχι απέναντι ή εκτός αυτής.

Ένας στρατός βαθιά δημοκρατικός, με την έννοια ότι συνδέεται καθημερινά με τις μεγάλες κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις. Ένας στρατός που δεν μπορούμε να τον βλέπουμε ως ταμπού, ούτε μπορούμε να βλέπουμε ως ταμπού τις αμυντικές δαπάνες και το χώρο γενικότερα της άμυνας και της ασφάλειας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα μπορέσετε όμως να φέρετε καλύτερο αποτέλεσμα και να μειώσετε ταυτόχρονα και το κόστος; Γιατί ένα από τα θέματα, τα ζητήματα που μας ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες χώρες – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι το υψηλό ποσοστό δαπανών, σε σχέση με το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν.

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Το οποίο, μπορώ να προσθέσω σε αυτό που είπατε και είναι απολύτως σωστό, δεν ήταν πολλές φορές σε μια ισορροπία ανταποδοτικότητας, δηλαδή δεν είχαμε μια ισορροπημένη σχέση κόστους – οφέλους.

Αυτή η σχέση κόστους – οφέλους στο χώρο της Εθνικής Άμυνας, πρέπει να αποκατασταθεί, να επαναεξισορροπηθεί, πρέπει μέσα από τις αλλαγές να βρούμε μια νέα δυναμική ανταποδοτικότητας, ανάμεσα στις δαπάνες και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των Ενόπλων Δυνάμεων.

Δύσκολη μεταρρύθμιση σε ένα χώρο που δεν κινείται με τους ίδιους ρυθμούς που κινείται ευρύτερα η κοινωνία, η που κινούνται ευρύτερα οι μεταρρυθμίσεις σε άλλους κοινωνικούς χώρους.

Χρειάζεται μεγάλη προσοχή, ρεαλισμός, αλλά παράλληλα και αποφασιστικότητα, όταν βλέπουμε στην Ευρώπη, στις Ηνωμένες Πολιτείες, να γίνονται μεγάλες αλλαγές, όχι μόνο απλά θεωρητικές συζητήσεις, στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σε μια χώρα όμως, η οποία έχει φτάσει ήδη στο χείλος της οικονομικής αβύσσου, είναι δυνατό να πείσετε την κοινή γνώμη ότι υπάρχει ανάγκη για αγορά υποβρυχίων που ενδεχομένως γέρνουν ή φρεγατών γαλλικών;

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Όλοι συμφωνούμε ότι υπάρχει μια σοβαρή απειλή απέναντι στην Ελλάδα, η οποία προέρχεται από την πλευρά της γειτονικής μας χώρας, της Τουρκίας.

Αυτή η παραδοχή, ουσιαστικά, που δεν αμφισβητείται από κανέναν, δημιούργησε και συνεχίζει να δημιουργεί τις αμυντικές ανάγκες και τις αμυντικές δαπάνες της χώρας.

Θα με ρωτήσετε, οι αμυντικές δαπάνες όλα αυτά τα 35 χρόνια μετά τη μεταπολίτευση, οδήγησαν τελικά σε αποτελεσματικές μορφές εθνικής άμυνας; Εκεί θα ήταν ένα θέμα που θα έπρεπε να το συζητήσουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μην το γενικεύουμε. Δεν πάμε στα υποβρύχια, που τα παραγγείλατε το 2000, δώσατε 2 δις προκαταβολή, επειδή βιαζόσασταν και είμαστε στο 2010 και δεν έχει παραληφθεί κανένα υποβρύχιο;

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Αυτός είναι ένας επιπρόσθετος λόγος για να προχωρήσουμε και προχωρήσαμε στη συμφωνία τόσο με τους Γερμανούς, όσο και με τους Άραβες της «ABOU DHABI MAR», για μια μεταφορά της μετοχικής σύνθεσης σε αυτούς, ώστε να μπορέσουμε να απεμπλακούμε από ένα τρομαχτικό αδιέξοδο, το οποίο δεν ήταν μόνο επιχειρησιακό, σε σχέση με την κατασκευή των υποβρυχίων, αλλά και συμβατικό και ουσιαστικά υποδήλωνε πράξεις, παραλείψεις μιας δεκαετίας, που κληθήκαμε να διαχειριστούμε, μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου 2009.

Είναι γεγονός και αυτό πρέπει να το γνωρίζει ο ελληνικός λαός, ότι η χώρα μας, μέσα από δύο διαδοχικές κυβερνήσεις, κατέβαλλε δύο δις και εκατό περίπου εκατομμύρια για την κατασκευή των τεσσάρων νέων υποβρυχίων τύπου «214» και τον εκσυγχρονισμό τριών υποβρυχίων τύπου «209», χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη μεταφορά ποσοστού ιδιοκτησίας στην ελληνική πλευρά και χωρίς να έχουμε παραλάβει μέχρι σήμερα ούτε ένα υποβρύχιο.

Όλη αυτή η παραφιλολογία γύρω από τα υποβρύχια που έχουν προβλήματα επιχειρησιακά, ουσιαστικά οδήγησε σε ένα μεγάλο μπλοκάρισμα της υλοποίησης της σύμβασης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ένα λεπτάκι, προβλήματα βάσει υπηρεσιακών εκθέσεων. Δεν είναι παραφιλολογία, μην το χρεώσετε κι αυτό στα media. Οι υπηρεσιακοί παράγοντες, που πήγαν να παραλάβουν το υποβρύχιο «Παπανικολής», το βρήκαν να γέρνει, με τα δικά τους κριτήρια.

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Η παραφιλολογία ήταν πολιτική. Έρχονταν μέσα από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με τους χειρισμούς, τις πράξεις ή παραλείψεις της προηγούμενης Κυβέρνησης και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, κατά την περίοδο της Νέας Δημοκρατίας.

Ουσιαστικά απαξιώνονταν ένα περιουσιακό στοιχείο για τη χώρα μας, σε μια περίοδο που είχαμε ανάγκη να στηρίξουμε αυτή την κατασκευή, αυτό το υποβρύχιο.

Όπως αποδεικνύεται σε όλη αυτή την πορεία των δοκιμών, τόσο από τις κρατικές υπηρεσίες της Γερμανίας, που πιστοποίησαν το αξιόπλοο του υποβρυχίου, όσο και από εκθέσεις των πιο αρμόδιων υπηρεσιακών παραγόντων του Πολεμικού Ναυτικού, συμπεριλαμβανομένου και του κυβερνήτη του υποβρυχίου «Παπανικολής», αυτές οι εκθέσεις δείχνουν ότι έγιναν οι αναγκαίες τεχνικές και επιχειρησιακές διορθώσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και έχουν έρθει στα ίσα τους τα υποβρύχια.

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Έχει «έρθει στα ίσα του», είναι απόλυτα αξιόπλοο και απόλυτα επιχειρησιακό. Μπορεί ανά πάσα στιγμή μετά από τις δοκιμές να ενταχθεί στον αμυντικό σχεδιασμό της χώρας και του Πολεμικού Ναυτικού.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μακάρι. Κύριε Μπεγλίτη σας ευχαριστούμε πολύ γι’ αυτή τη συνομιλία. Εμείς είμαστε της σχολής Ντανιέλ Κοπετίτ εδώ με τον κ. Κύρτσο. Σας ευχαριστούμε πολύ για όσα μας είπατε.

Π. ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Αυτή είναι μια προσέγγιση του κ. Cohn-Bendit που είναι λάθος. Που δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα. Είναι ωραία τα λόγια περί μείωσης των αμυντικών δαπανών, νομίζω όμως ότι και στο χώρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες για να δούμε ποια προβλήματα και απειλές αντιμετωπίζει η Ελλάδα, , ποια είναι η πρακτική αλληλεγγύη που πρέπει να της προσφερθεί, από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κρατών – μελών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία, σας ευχαριστούμε και πάλι γι’ αυτή τη συνομιλία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ευχαριστούμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήταν ο κ. Πάνος Μπεγλίτης, Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας.

Κάντε ένα σχόλιο