Στο πλαίσιο της 1ης Διεθνούς Έκθεσης Άμυνας και Ασφάλειας Defensys που διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας με πρωτοβουλία της ΔΕΘ, της HELEXPO και του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελος Βενιζέλος είχε διμερείς συναντήσεις με τους ομολόγους του, του Βελγίου κ. Pieter De Crem, της Πολωνίας κ. Bogdan Klich, της Ουγγαρίας κ. Csaba Hende, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης κ. Selmo Cikotić, καθώς και με τον Πρόεδρο της Επιτροπής Άμυνας της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης κ. Guy Teissier, ο οποίος είναι επικεφαλής της γαλλικής αντιπροσωπείας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Βέλγιο ασκεί το εξάμηνο αυτό την προεδρία της ΕΕ, ενώ η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Δανία και η Κύπρος είναι οι επόμενες τέσσερις προεδρίες της ΕΕ.

Κατά τη διάρκεια των διμερών συναντήσεων συζητήθηκαν αφενός μεν θέματα διμερούς αμυντικής και γενικότερα πολιτικής συνεργασίας, αλλά και θέματα κοινού ενδιαφέροντος στο επίπεδο του ΝΑΤΟ της ΕΕ.

Στο πλαίσιο της Defensys, πραγματοποιήθηκε επίσης το διεθνές forum με αντικείμενο τα εξοπλιστικά προγράμματα και τις ανταγωνιστικές διαδικασίες κατά την τρέχουσα περίοδο της διεθνούς οικονομικής κρίσης. Στην πρώτη συνεδρίαση του φόρουμ, υπό την προεδρία του Υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελου Βενιζέλου, μετείχαν οι Υπουργοί Άμυνας του Βελγίου, της Πολωνίας, της Ουγγαρίας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, καθώς και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Άμυνας της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης.

Κοινός παρονομαστής των εισηγήσεων των υπουργών ήταν η ανάγκη να εκλογικευτούν τα εξοπλιστικά προγράμματα, να διασφαλιστούν εγγυήσεις διαφάνειας, να αξιοποιηθεί η εγχώρια τεχνολογική και βιομηχανική βάση κάθε χώρας και η κοινή ευρωπαϊκή τεχνολογική και βιομηχανική βάση, να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι μηχανισμοί “pooling and sharing” (συνένωσης και μοιράσματος), να αξιοποιηθεί ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας και οι θεσμικές δυνατότητες της Συνθήκης της Λισαβόνας, κ.ο.κ.

Κατά τον τρόπο αυτό, το Forum της Θεσσαλονίκης λειτούργησε ως συνέχεια της άτυπης συνόδου των Υπουργών Άμυνας της ΕΕ που συνήλθε στη Γάνδη από τη βελγική προεδρία τον περασμένο Σεπτέμβριο.

==================

Ακολουθεί η εισήγηση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελου Βενιζέλου στην έναρξη του Διεθνούς Forum (αδιόρθωτη για δημοσιογραφική χρήση).

«Σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την παρουσία σας εδώ. Εκφράζω για μια ακόμη φορά τις θερμές μου ευχαριστίες προς τους Υπουργούς Άμυνας, τους κυρίους Πρέσβεις που είναι διαπιστευμένοι στη χώρα μας και ηγούνται των αντιπροσωπειών των χωρών τους, καθώς και προς τους άλλους επικεφαλείς κρατικών αντιπροσωπειών.

Εκφράζω επίσης τις ευχαριστίες μου στις εταιρείες που μετέχουν ως εκθέτες στην Defensys, προς την Οργανωτική Επιτροπή, τον Πρόεδρο και τα μέλη της, προς το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, στον Πρόεδρό του τον κ. Μπακατσέλο, τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, τη HELEXPO και προς όλους εκείνους που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο βοήθησαν ώστε να στεφθεί με επιτυχία αυτή η πρώτη διοργάνωση του Forum στη Θεσσαλονίκη.

Όπως γνωρίζετε και όπως είχα τονίσει και χθες στην εναρκτήρια ομιλία μου, θέλαμε να συνδυάσουμε την Defensys με αυτό το high level forum που αρχίζει τη στιγμή αυτή και θεωρήσαμε εξαιρετικά χρήσιμο να επιλέξουμε φέτος ως θέμα τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην οικονομική και δημοσιονομική κρίση που ταλαιπωρεί το σύνολο σχεδόν των κρατών και σίγουρα το σύνολο των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ και τα εξοπλιστικά προγράμματα.

Το πρώτο πάνελ συγκροτείται από συναδέλφους μου Υπουργούς Άμυνας κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ, με τη συμμετοχή και του Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Άμυνας της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης. Ευχαριστώ από βάθους καρδιάς όλους τους ομιλητές και αυτού του πρώτου εναρκτήριου πάνελ και των άλλων δύο που θα ακολουθήσουν.

Η τρέχουσα οικονομική και δημοσιονομική κρίση έχει προ πολλού μετατραπεί σε ένα μείζον πολιτικό πρόβλημα για όλες τις κυβερνήσεις. Σε όλες σχεδόν τις χώρες οι κοινωνίες πιστεύουν ότι η περικοπή των αμυντικών δαπανών είναι μία καλή και εύκολη μέθοδος για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα της δημοσιονομικής κρίσης.

Είναι πάρα πολλοί αυτοί που πιστεύουν ότι πρέπει το ταχύτερο να μεταφερθούν πόροι από τους αμυντικούς προϋπολογισμούς σε άλλα κεφάλαια του κρατικού προϋπολογισμού που συνδέονται με την πραγματική οικονομία, με την κοινωνική πολιτική, με τις ανάγκες των πολιτών.

Αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε, επιβάλλει να αιτιολογούμε με πολύ πιο πειστικό και τεκμηριωμένο τρόπο τις επιλογές μας. Μας επιβάλλει να αξιολογήσουμε ξανά το σύνολο των εξοπλιστικών προγραμμάτων. Μας επιβάλλει να κάνουμε πιο έξυπνες, πιο ευέλικτες επιλογές, οι οποίες να συνδέονται με το αναπτυξιακό μοντέλο κάθε χώρας και με την επείγουσα και επιτακτική ανάγκη να υπερβούμε τη μεγάλη οικονομική και δημοσιονομική κρίση που περνάμε.

Δεν είναι τυχαίο ότι και στο επίπεδο του ΝΑΤΟ κυριαρχεί η συζήτηση για έναν πιο εκλογικευμένο και περιορισμένο προϋπολογισμό. Εκεί αποβλέπει η συζήτηση για τη νέα δομή δυνάμεων, που θα ολοκληρωθεί με τη λήψη σχετικής απόφασης στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στη Λισαβόνα σε λίγες εβδομάδες. Εκεί αποβλέπει η μεταρρύθμιση των agencies, των Οργανισμών του ΝΑΤΟ.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι σε πολλές χώρες, πολλές μεγάλες χώρες με μεγάλους αμυντικούς προϋπολογισμούς γίνονται αυτή τη στιγμή προσπάθειες περικοπών. Έχουμε εκσυγχρονισμούς, αλλαγές, τομές στη δομή των Ενόπλων Δυνάμεων. Αυτό συμβαίνει στις ίδιες τις Ηνωμένες Πολιτείες, συμβαίνει στο Ηνωμένο Βασίλειο, συμβαίνει στη Γερμανία, συμβαίνει σε μεσαίες και μικρές χώρες οι οποίες λίγο πολύ κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση.

Και στην Ελλάδα φυσικά, καθώς έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια πολύ μεγάλη δημοσιονομική κρίση, είμαστε υποχρεωμένοι να προβούμε σε σημαντικές περικοπές στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, να είμαστε πολύ πιο προσεκτικοί, πολύ πιο φειδωλοί σε όλες μας τις επιλογές.

Ως εκ τούτου προσπαθούμε να κάνουμε επιλογές που μπορούμε να τις χαρακτηρίσουμε έξυπνες και ως τέτοιες επιλογές θεωρώ αυτές που υποστηρίζουν το μοντέλο ανάπτυξης, που δεν δημιουργούν πρόσθετες δημοσιονομικές πιέσεις, που διασφαλίζουν το μέλλον της εγχώριας τεχνολογικής και βιομηχανικής υποδομής, που αξιοποιούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό τα προγράμματα διπλής χρήσης, που αξιοποιούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό το μηχανισμό των συμπαραγωγών, που μετατρέπουν το θεσμό των αντισταθμιστικών ωφελημάτων σε νέου τύπου ολοκληρωμένα προγράμματα βιομηχανικής συνεργασίας, που προσφέρουν ασφάλεια εφοδιασμού και που αξιοποιούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό όλες τις δυνατότητες “pooling and sharing” που αναπτύσσονται στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Άμυνας και στο εσωτερικό του ΝΑΤΟ και των agencies του ΝΑΤΟ, όπως η ΝΑΜSA.

Πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη μας τις επιπτώσεις που θα έχει η έναρξη εφαρμογής της νέας Οδηγίας για τις αμυντικές προμήθειες. Η Ελλάδα, όπως είπα και χθες, έχει την υποχρέωση μέχρι τον Μάρτιο να μεταφέρει την Οδηγία αυτή στην εθνική έννομη τάξη και την ίδια υποχρέωση έχουν όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέχρι τον Αύγουστο του 2011.

Από την άποψη αυτή έχει πολύ μεγάλη σημασία να διαμορφωθούν δίκτυα διμερούς και πολυμερούς συνεργασίας μεταξύ μεσαίων και μικρών χωρών, όχι μόνο στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ, αλλά και πέραν των δύο αυτών Οργανισμών και γι’ αυτό χαιρετίζω την παρουσία Υπουργών και αντιπροσωπειών από αρκετές χώρες εκτός ΝΑΤΟ και Ευρωπαϊκής Ένωσης, πέραν της ευρωπαϊκής ηπείρου.

Έχουμε λοιπόν να συζητήσουμε γύρω από πολύ σημαντικά πολιτικά, δημοσιονομικά, αναπτυξιακά και επιχειρησιακά ζητήματα, γύρω από ζητήματα που είναι ταυτόχρονα πολιτικά, οικονομικά και στρατιωτικά και είναι ευτύχημα που έχουμε σήμερα την ευκαιρία να ακούσουμε πολλές και σημαντικές γνώμες γύρω από τα θέματα αυτά.

Με την άδεια των συναδέλφων μου θα δώσω το λόγο καταρχήν στον Πρόεδρο της Επιτροπής Άμυνας της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης τον κ. Guy Teissier. Κύριε Πρόεδρε έχετε το λόγο».

ΥΠΕΘΑ

Κάντε ένα σχόλιο