Ν. Χατζηνικολάου: Κύριε Βενιζέλο, ζήτησα να μιλήσουμε για να μάθω με ποιόν ακριβώς τρόπο οργανώνει το ελληνικό κράτος την παρέμβασή του στη υπόθεση των υποβρυχίων.

Ευ. Βενιζέλος: Εδώ και πολύ καιρό έχω ανακοινώσει ότι ζήτησα από το Υπουργείο Οικονομικών που είναι ο εκπρόσωπος του ελληνικού δημοσίου και  από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, να δηλωθεί η παράσταση πολιτικής αγωγής του ελληνικού δημοσίου στην ελληνική ποινική δικαιοσύνη που διερευνά το ζήτημα. Επίσης παρακάλεσα το ΝΣΚ να επεξεργαστεί το ενδεχόμενο άσκησης αγωγής για αξιώσεις που μπορούν να τεκμηριωθούν. Τώρα, ενώπιον της γερμανικής δικαιοσύνης επίσης, έχουμε συζητήσει την ανάθεση της υπόθεσης εκ μέρους του ελληνικού δημοσίου, σε κάποιο έγκυρο γερμανικό δικηγορικό γραφείο, παρότι βέβαια, όπως ξέρετε, η γερμανική δικαιοσύνη είναι ιδιαίτερα επιεικής απέναντι σε γερμανικές εταιρείες οι οποίες εμπλέκονται σε διάφορες υποθέσεις με ξένες χώρες..

Ν. Χατζηνικολάου:  το είδαμε και στην υπόθεση της Siemens…

Ευ.Βενιζέλος: Nαι, δεν μπορώ να πω ότι είναι ικανοποιητική η αντιμετώπιση. Εν πάση περιπτώσει εκεί υπάρχει μία έννομη τάξη συγκεκριμένη, οφείλουμε να τη σεβαστούμε και αυτοί πρέπει να σεβαστούν τη δική μας έννομη τάξη..

Ν. Χατζηνικολάου: Εκείνοι είναι επιεικείς, εμείς εδώ καθυστερούμε πολύ και πολλές φορές τα στέλνουμε και στις καλένδες…

Ευ. Βενιζέλος: Είναι όπως τα λέτε, άλλωστε το πρόβλημα της  καθυστέρησης στην απονομή της δικαιοσύνης είναι ένα μεγάλο κοινωνικό και αναπτυξιακό ζήτημα, δεν είναι μόνο ζήτημα ηθικό, γιατί υπάρχει και η ηθική διάταση των ζητημάτων αυτών. Όταν υπάρχουν δημόσια πρόσωπα τα οποία εμπλέκονται, πρέπει αυτό να αποκαλύπτεται και πρέπει να υπάρχει και η κατάλληλη –ας το πούμε έτσι- τιμωρία, με την έννοια της κοινωνικής και όχι μόνο της θεσμικής ανταπόδοσης με την αρνητική έννοια του όρου. Ο κάθε πολίτης βλέπει στις υποθέσεις του πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα της καθυστέρησης στην απονομής της δικαιοσύνης και αυτό – για να το συνδέσω και με το πρόβλημα της οικονομίας- λειτουργεί αντιεπενδυτικά.

Ν. Χατζηνικολάου: Τώρα να σας θέσω και ένα ερώτημα για το μέλλον, που για μένα αυτό είναι ίσως το σημαντικότερο με την έννοια ότι καταλαβαίνουμε όλοι πως τις τελευταίες δεκαετίες στο χώρο των αμυντικών εξοπλισμών έγινε πολύ μεγάλο «πάρτι». Πως θα προφυλάξετε τη χώρα από το να συνεχίσει να συμβαίνει αυτό στο μέλλον:

Ευ. Βενιζέλος:  Υπάρχει πράγματι μία αχλή μυστηρίου και υπάρχουν πάρα πολλές φήμες, πάρα πολλές υποψίες, πάρα πολλές ακριτομυθίες, υπάρχουν ,  αν μη τι άλλο…

Ν. Χατζηνικολάου: Υπάρχουν πλέον και στοιχεία όμως… στο συγκεκριμένο θέμα για το οποίο…

Ευ.Βενιζέλος: Υπάρχουν –αν μη τι άλλο- ισχυρότατες ενδείξεις που τώρα εναπόκειται στη δικαιοσύνη να δει αν είναι αποδείξεις

Ν. Χατζηνικολάου: Κύριε Υπουργέ, σας υποσχόμαστε ότι την Κυριακή θα συμπληρώσουμε τις ενδείξεις με μερικές αποδείξεις ακόμη για το θέμα των υποβρυχίων.

Ευ.Βενιζέλος: Θα μας φανούν όλα αυτά πάρα πολύ χρήσιμα. Βεβαίως, θέλω εισαγωγικά να διευκρινίσω κ. Χατζηνικολάου, ότι ακόμη και την περίοδο των –ας το πούμε έτσι – «παχέων αγελάδων» τα ποσά για εξοπλιστικές δαπάνες ήταν πολύ μικρότερα από άλλες δημόσιες δαπάνες, όπως είναι οι δημόσιες δαπάνες του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων για έργα ή δαπάνες για επενδύσεις στην ενέργεια κοκ. Αλλά σε κάθε χώρο πρέπει να ισχύουν πλήρεις και απόλυτες εγγυήσεις διαφάνειας. Τώρα, όπως ξέρετε, εμείς έχουμε τραβήξει μία διαχωριστική γραμμή και έχουμε στεγανοποιήσει το παρόν και το μέλλον σε σχέση με το παρελθόν. Διότι κατ’ αρχάς έχουμε κατεβάσει πάρα πολύ τους προϋπολογισμούς των δαπανών, αυτό σημαίνει ότι πρέπει οι δαπάνες μας να είναι απολύτως τεκμηριωμένες και εκλογικευμένες,. Δεν θέλουμε να μειωθεί σε τίποτε η επιχειρησιακή επάρκεια και η ετοιμότητα των Ε.Δ. και η ποιότητα των οπλικών συστημάτων, αλλά έχουμε τόσα πολλά να κάνουμε στην αξιοποίηση των υπαρχόντων συστημάτων, έχουμε τόσα πολλά να κάνουμε από πλευράς συντήρησης, εκπαίδευσης, εκσυγχρονισμού, έτσι ώστε μπορούμε να κάνουμε πάρα πολύ καλά στοχευμένες και εκλογικευμένες επιλογές νέων συστημάτων. Για αυτό και θα υπάρχει, υπάρχει ήδη  -και αυτό θα ολοκληρωθεί εντός των προσεχών ημερών- δραστικότατη μείωση του σχετικού προϋπολογισμού για την επόμενη δεκαπενταετία, όχι μόνο για το τρέχον έτος ή  για τα 2-3 επόμενα έτη. Επίσης, όλο το ζήτημα, η διαδικασία από αρχής μέχρι τέλους, έχει τεθεί ήδη και θα συνεχίσει να είναι υπό απόλυτο και πλήρη κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Ν. Χατζηνικολάου: Αυτό είναι το πιο κρίσιμο..

Ευ.Βενιζέλος: Από την αρχή της διαδικασίας, μέχρι την κατακύρωση οποιασδήποτε προμήθειας, η σύμφωνη γνώμη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής είναι προϋπόθεση και όλα τα κόμματα έχουν και θα έχουν πάντα πλήρη και ανεμπόδιστο έλεγχο όλων των εγγράφων, όλων των φακέλων, όλων των διαδικασιών, συνεχώς. Όχι μόνον όποτε εμείς θέλουμε να ενημερώσουμε, αλλά διαρκώς. Και επιπλέον, υπάρχει ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου,  υπάρχουν οι ρήτρες που επιβάλλει ο ΟΟΣΑ, οι ρήτρες ακεραιότητας, οι ρήτρες διαφάνειας. Για παράδειγμα τώρα στη νέα σύμβαση που έχουμε συνάψει με τα Ναυπηγεία, κάθε ποσό που δίνουμε πρέπει να τεκμηριώνεται που πηγαίνει. Πρέπει να μας λένε ότι τα ποσά πήγανε εδώ,  εκεί και εκεί. Στον υπεργολάβο μας, στον υποκατασκευαστή μας, στο δικηγόρο μας, στον λογιστή μας. Δεν μπορούν να υπάρχουν πληρωμές χωρίς παραστατικά ή πληρωμές σε off shore εταιρείες.

Ν. Χατζηνικολάου: Τώρα εμείς συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με αυτούς, παραγγέλνουμε και  άλλα υποβρύχια ή αυτά είχαν ήδη παραγγελθεί;

Ευ.Βενιζέλος: Όχι, απλώς μετατρέψαμε τον εκσυγχρονισμό παλαιών που απεδείχθη ότι είναι ανεπαρκής και μη συμφέρων επιχειρησιακά για το Πολεμικό Ναυτικό σε δύο νέα υποβρύχια για να υπάρχει και αντικείμενο εργασίας στα Ναυπηγεία, τα οποία, όπως ξέρετε δυστυχώς, δεν μπορούν για τα επόμενα 15 χρόνια να αναλάβουν εμπορικού χαρακτήρα κατασκευές, πρέπει να λειτουργούν αποκλειστικά ως στρατιωτικά λόγω των κρατικών ενισχύσεων που είδε δώσει η πολιτεία…

Ν. Χατζηνικολάου: Η ένσταση που υπάρχει είναι γιατί συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με την εταιρεία αυτή..

Ευ.Βενιζέλος: Έχει αλλάξει. Είναι το ίδιο όνομα, αλλά απολύτως διαφορετική ιδιοκτησία και απολύτως διαφορετικοί οι  μέτοχοι. Η HDW από το 2005 και μετά ανήκει στην ThyssenKruup, ανήκει σε άλλο όμιλο εταιρειών. Και επίσης, η περιβόητη Ferrostaal η οποία έκανε τις παράνομες πληρωμές, μέσω του μηχανισμού των αντισταθμιστικών οφελημάτων, έχει αποκλειστεί δεν μετέχει στη νέα σύμβαση.

Ν. Χατζηνικολάου: Κύριε υπουργέ , θα μπορούσαμε να τα έχουμε αποφύγει αυτά τα δύο υποβρύχια, λέω επειδή είμαστε σε κρίση ,επειδή έχουμε δυσκολίες..

Ευ.Βενιζέλος: Κατ’ αρχάς έτσι θα έχουμε έξι νέα υποβρύχια, όταν ο αρχικός σχεδιασμός του Πολεμικού Ναυτικού, με βάση τις ανάγκες του Αιγαίου δηλαδή και της Α. Μεσογείου είναι για οκτώ. Αλλά ανεξαρτήτως αυτού, πρέπει να σας πω ότι εδώ έχουμε συνδυασμό επιχειρησιακών αναγκών του Π.Ν με τις ανάγκες να λειτουργήσει η ελληνική ναυπηγική υποδομή. Το ίδιο θα μπορούσατε να μου πείτε για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και τις γαλλικές φρεγάτες. Ξέρετε ότι η κυβέρνηση Καραμανλή είχε αποφασίσει την κατασκευή έξι γαλλικών φρεγατών που το σημερινό τους κόστος θα ξεπερνούσε τα 7 δις ευρώ. Και τώρα αγωνιζόμαστε να εκλογικεύσουμε αυτή τη δέσμευση και να κάνουμε μία διαπραγμάτευση με τη γαλλική κυβέρνηση, γιατί είναι μία διακρατική διαπραγμάτευση η οποία να πάει τα επίπεδα σε λογικό και συμφέρον για τη χώρα σημείο γιατί δεν έχουμε να εξυπηρετήσουμε μόνο το Ναυτικό και τα ελληνικά ναυπηγεία εν ευρεία εννοία, τη βιομηχανική μας υποδομή, έχουμε πρωτίστως να εξυπηρετήσουμε το δημοσιονομικό συμφέρον της χώρας, έχουμε να εφαρμόσουμε το πρόγραμμα ανασυγκρότησης, που τελικά κοστίζει σε κάθε επιχείρηση και σε κάθε νοικοκυριό, γιατί πρέπει να χρηματοδοτούμε τα ελλείμματα του κράτους και τα χρέη του κράτους.

Ν. Χατζηνικολάου: Ευχαριστώ θερμά.

Κάντε ένα σχόλιο