Στην πρόσφατη ενημέρωση στη Βουλή για την κατάσταση στη  Μεσόγειο ο κ. Υπουργός επικαλέσθηκε στα ζητήματα ιδιαίτερης εθνικής ευαισθησίας, ως πρώτο ζήτημα, αυτό του σεβασμού των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας σύμφωνα με τη Σύμβαση του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας.

Επίσης ισχυρίσθηκε ότι όλα τα στρατιωτικά αεροσκάφη της Συμμαχίας και όλα τα στρατιωτικά αεροσκάφη του συνασπισμού  που επιχειρούν μέσα στην περιοχή ελέγχου πτήσεων στο FIR Αθηνών, υποβάλλουν Σχέδια Πτήσης στην Ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και στο Eurocontrol.

Σύμφωνα με τα επιχειρησιακά σχέδια του ΝΑΤΟ για την επιχείρηση Unified Protector, η περιοχή επιχειρήσεων περιλαμβάνει μεγάλο μέρος της Ελληνικής Επικράτειας (μέχρι 26ο μεσημβρινό και 40ο παράλληλο) .

Αυτά δηλώνουν στη ΒτΕ οι Βουλευτές Μαργαρίτης Τζίμας και Αλέξανδρος Δερμεντζόπουλος και ερωτάται ο ΥΕΘΑ

Επειδή ως γνωστόν, ο επιχειρησιακός και τακτικός έλεγχος αεροπορικών  επιχειρήσεων έχει ανατεθεί στο CC-Air Izmir και στο CAOC-5 (Ιταλία), αντίστοιχα, αφήνοντας ουσιαστικά την Ελλάδα εκτός σημαντικού ρόλου.

Επειδή σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του ΓΕΕΘΑ καθημερινά πραγματοποιείται μεγάλος αριθμός παραβιάσεων του Εθνικού Εναέριου Χώρου και παραβάσεων των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας από οπλισμένα Τουρκικά αεροσκάφη, καθ’όλο το μήκος του Αιγαίου  (Βόρειο -Κεντρικό-Νότιο).

1. Με ποια κριτήρια τέθηκε η επιχειρησιακή περιοχή στα προαναφερόμενα όρια; Ποιες διαδικασίες ελέγχων διευκρινήσεων, εξουσιοδοτήσεων, ισχύουν για τις περιοχές της Ελληνικής επικράτειας εντός και εκτός της περιοχής επιχειρήσεων: Τι διακανονισμούς – προϋποθέσεις, έχει θέσει η Ελλάδα για να διασφαλίζονται θέματα Εθνικής κυριαρχίας και αρμοδιότητας, καθώς και θέματα ασφάλειας;

2. Εκτός από τις Διαταγές Αεροπορικών Αποστολών ΝΑΤΟ (ΑΤΟ), υποβάλλονται σχέδια πτήσεων για όλα τα ίχνη στρατιωτικών αεροσκαφών που διέρχονται από το FIR Αθηνών, όπως έχει δηλώσει ο κ. Υπουργός; Σε τι ενέργειες προτίθεται να προβεί προκειμένου να το εξασφαλίσει και επιπρόσθετα να αποτρέψει τις παράνομες τουρκικές δραστηριότητες στο FIR Αθηνών (Επί παραδείγματι, είσοδο οπλισμένων τουρκικών αεροσκαφών στην νατοϊκή περιοχή επιχειρήσεων της Ελληνικής Επικράτειας);

Σε απάντησή τους ο ΥΕΘΑ δηλώνει

1. « Ισχύουν στο ακέραιο όσα δήλωσα στη δημόσια συνεδρίαση της αρμόδιας Διαρκούς Κοινοβουλευτικής Επιτροπής της 31ης Μαρ. 2011, επί των ζητημάτων της ερώτησης.

2. Επαναλαμβάνεται, επομένως, ότι σε σχέση με τις εξελισσόμενες ή υπό εξέλιξη επιχειρήσεις του Συνασπισμού Κρατών ή του ΝΑΤΟ, ελήφθησαν όλα τα μέτρα που καλύπτουν ζητήματα ιδιαίτερης ευαισθησίας από την ελληνική εθνική οπτική γωνία και δη το ζήτημα του σεβασμού των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας σύμφωνα με τη Σύμβαση του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας. Εντός της περιοχής ελέγχου πτήσεων, στο FIR Αθηνών, όλα τα αεροσκάφη που επιχειρούν, όχι μόνο από ελληνικά αεροδρόμια αλλά από οποιοδήποτε αεροδρόμιο, υποβάλλουν σχέδια πτήσης και όλα τα αναγκαία στοιχεία στην ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και στο Eurocontrol.

3. Παρέλκει να επισημανθεί ότι η Πολεμική Αεροπορία αντιμετωπίζει καθημερινά και χωρίς καμία κάμψη, κάθε παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, κάθε παραβίαση του ελληνικού εναέριου χώρου, πολύ περισσότερο κάθε υπέρπτηση τουρκικού αεροσκάφους υπεράνω της ελληνικής επικράτειας χωρίς διπλωματική άδεια, όπως και κάθε δέσμευση περιοχής για ασκήσεις χωρίς άδεια της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Ταυτόχρονα, υφίσταται στενή καθημερινή συνεργασία του ΥΠΕΘΑ με το Υπουργείο Εξωτερικών για τη διπλωματική διαχείριση όλων των σχετικών θεμάτων, με στόχο την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου».

4. Στο πλαίσιο της επιχειρησιακής σχεδίασης της επιχείρησης «UNIFIED PROTECTOR» ο Επιχειρησιακός Διοικητής της (SACEUR) καθόρισε ως Διακλαδική Περιοχή Επιχειρήσεων Joint Operations Area (JOA) την περιοχή που περιλαμβάνεται μέχρι τον 27 μεσημβρινό και τον 41 παράλληλο. Η εν λόγω περιοχή συμπεριλήφθηκε στην Ιδέα Ενέργειας (Concept of Operations — CONOPS) που εγκρίθηκε από το Βορειοατλαντικό Συμβούλιο (ΝΑC). Σε όλη την Ελληνική επικράτεια, συμπεριλαμβανομένης και της JΟΑ, εφαρμόζονται οι προβλεπόμενες διαδικασίες. Επισημαίνεται ότι σε όλα τα κείμενα της επιχείρησης μετά τη ΝΙD (ΝΑC Initiating Directive/Αρχική Οδηγία Βορειοατλαντικού Συμβουλίου), όπως τα CONOPS και ΟΡLΑΝ περιλαμβάνεται ως Περιορισμός (Political constraint) η υποχρέωση συντονισμού των Συμμαχικών Αεροπορικών Διοικήσεων με τους Αρμόδιους Διεθνείς και Εθνικούς φορείς Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας.

Κάντε ένα σχόλιο