Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.


Το παγιδευμένο πακέτο στην καγκελαρία αλλά και το πακέτο από την Υεμένη που “πέρασε” από την Κολωνία, αναζωπύρωσαν τη συζήτηση γύρω από το ερώτημα τι επιτρέπεται και τι όχι στον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας.

O υπουργός Εσωτερικών του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας, Ούβε Σούνεμαν, για παράδειγμα, προτείνει την αλλαγή του συντάγματος προκειμένου να επιτρέπεται η κατάρριψη ύποπτων αεροσκαφών. Η καγκελάριος από την πλευρά της ζήτησε να υπάρξει διεθνώς και κυρίως εντός της ΕΕ συντονισμός όσον αφορά των έλεγχο των εμπορικών αεροσκαφών. Σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθούν και οι προτάσεις που θα παρουσιάσει η Γερμανία στο συμβούλιο των υπ. Εσωτερικών την προσεχή Δευτέρα. Για όλα αυτά μίλησε νωρίτερα σήμερα η υπουργός Δικαιοσύνης της Γερμανίας, Ζαμπίνε Λοιτχόιζερ Σνάρενμπεργκερ στο δεύτερο πρόγραμμα της κρατικής τηλεόρασης.

“Δεν είδαμε τις ελλείψεις”

Οι επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου έφεραν όχι μόνον αυστηρότερους ελέγχους στα αεροδρόμια, αλλά συχνά και περιορισμό των ατομικών δικαιωμάτων στο όνομα της καταπολέμησης της τρομοκρατίας. Γιατί όμως οι αλλαγές αυτές δεν υιοθετήθηκαν και στο πεδίο των εμπορευματικών πτήσεων, ρωτήθηκε η υπουργός Δικαιοσύνης της Γερμανίας;

“Δόθηκε μεγάλη προσοχή μόνον στο ερώτημα πώς μπορούμε μέσω της άμεσης υιοθέτησης νέων νόμων να μεταφέρουμε στους πολίτες ένα αίσθημα ασφάλειας. Ακολούθησαν όχι μόνον ο περιορισμός των ατομικών δικαιωμάτων αλλά και οι ηλεκτρονικοί έλεγχοι. Επίσης δημιουργήθηκαν τεράστιες βάσεις δεδομένων. Επικεντρώσαμε σε αυτούς τους ελέγχους, στην παρέμβαση στα ατομικά δικαιώματα, αλλά στον αντίποδα δεν είδαμε που υπάρχουν ελλείψεις”.

Έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού

Το πρόβλημα, σύμφωνα με την υπουργό, είναι ότι δεν έγινε ποτέ ένας πραγματικός, ουσιαστικός απολογισμός που να απαντά σε ορισμένα βασικά ερωτήματα, όπως, σε ποιούς τομείς απέδωσαν τα μέτρα και σε ποιούς όχι, πού αντιδράσαμε ίσως με τη λήψη υπερβολικών μέτρων, σε ποιούς τομείς υπάρχουν ελλείψεις; Το βασικό ερώτημα σήμερα, λέει η ίδια, είναι πώς μπορούμε να ελέγχουμε καλύτερα και πιο αποτελεσματικά τα εμπορικά αεροσκάφη;

Στα αεροδρόμια όμως παρατηρείται το εξής πρόβλημα: μπορεί η ομοσπονδιακή αστυνομία της Γερμανίας για παράδειγμα να έχει την αρμοδιότητα, ωστόσο τη μεταφέρει συχνά σε ιδιωτικές εταιρίες security, όπου εργάζονται συνήθως υπάλληλοι με ελλιπή εκπαίδευση και ως εκ τούτου ιδιαίτερα χαμηλά αμειβόμενοι.

“Θα πρέπει να εξετάσουμε εάν μπορούμε να διασφαλίσουμε σε ικανοποιητικό βαθμό επιπρόσθετους ελέγχους των εμπορικών αεροσκαφών με τις υπάρχουσες δομές. Χρειαζόμαστε βέβαια και την κατάλληλη υποδομή”.

ΚΤΕΟ για τα αεροδρόμια;
Μήπως θα χρειαζόταν και ένα “είδος ΚΤΕΟ” για τα αεροδρόμια, ένας έλεγχος δηλαδή όσον αφορά τα στάνταρ ασφαλείας, ρωτήθηκε η υπουργός; “Το θεωρώ δύσκολο. Όταν δεν έχεις καν κοινά στάνταρ για παράδειγμα στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, τότε δεν μπορείς να επιβάλεις ένα είδος ΚΤΕΟ παντού. Θα πρέπει να κάνουμε έναν διαχωρισμό και να δούμε πού αποδίδει το παρόν σύστημα και που όχι”.

Στις ΗΠΑ η αρμόδια υπηρεσία ελέγχει κάθε αεροσκάφος που έρχεται από το εξωτερικό επιβάλλοντας μάλιστα, εάν κριθεί αναγκαίο, περιορισμούς στα δρομολόγιά τους. Θα μπορούσε να γίνει κάτι αντίστοιχο και στην Ευρώπη; “Την επόμενη εβδομάδα το θέμα θα συζητηθεί στο συμβούλιο των υπουργών. Θα μπορούσε να συσταθεί μια ομάδα εργασίας που θα ασχοληθεί με όλα αυτά τα ερωτήματα. Εάν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι κάτι αντίστοιχο θα βοηθούσε, τότε θα έλεγα, γιατί όχι;”.

Deutsche-Welle

Cherno Jobatey / ZDF / Κώστας Συμεωνίδης

Υπεύθ. σύνταξης: Ειρήνη Αναστασοπούλου

Κάντε ένα σχόλιο